2de plaats, Beerse
Kruimelpad
Beerse scoort ondermaats op rapportage Lokaal Energie- en Klimaatpact
In 2021 ondertekende Beerse een Lokaal Energie- en Klimaatpact. Door de ondertekening gaf Beerse aan actie te ondernemen om de opgenomen doelstellingen tegen 2030 te halen. Oppositiepartij N-VA was in 2021 kritisch en zei dat je concreet zaken moet inplannen om tot die doelstellingen te komen. Op 25 april 2024 bleek op de tussentijdse rapportering op de gemeenteraad dat Beerse effectief voor bijna alle punten achter staat op schema. Er is bijvoorbeeld beloofd om 37 deelauto’s te voorzien tegen 2030, op 3 jaar werd er 1 voorzien. De inhaalbeweging en bijkomende kosten worden naar de volgende bestuursperiode geschoven. “Plannen maken is één ding, ze uitvoeren een ander, en dat is net het bedje waar dit bestuur ziek in is.” zegt Bart Smans van N-VA. “Enkel als je concrete doelstellingen naar voor schuift dan kan je doelen halen, als je dat niet doet, kan je beter niets ondertekenen.”
Doelstellingen gemeente worden niet gehaald
Met dit rapport is duidelijk dat we hopeloos achterop hinken op schema: Het tempo van bomen en groenperken aanplanten moeten bijvoorbeeld maal 3, van het behagen van Beerse moet maal 7. Van deelauto’s maal 16. “Het bestuur slaat zich op de borst dat ze maar liefst acht visies en plannen heeft goedgekeurd”, zegt Bart Smans, “Dat is net het probleem, visies en plannen maken kan iedereen, maar de burger heeft daar niets aan als je ze niet uitvoert.” Ook voor het planten van bomen, voor ontharding en voor energiebesparende renovaties moeten de inspanningen enorm naar boven om de doelen te halen die Beerse voor 2030 aanging.
Doelstellingen van andere partijen worden wel gehaald
“Het contrast met de doelen waar andere partijen het heft in aannemen is schrijnend”, zegt Smans. Zo is er bijvoorbeeld de doelstelling voor meer hernieuwbare energieprojecten. Daar halen we het doel ruimschoots omdat Wienerberger twee windmolens bouwde. Ook waar de provincie inspanningen deed, zoals het project Laakland voor opvang van hemelwater, zitten we op schema. Of waar Fluvius zijn deel doet, zoals bij de verledding van de straatlichten halen we de doelstelling wel.
Geen woorden maar daden
De N-VA stelt voor dat de politiek beter minder ambitieus plant, maar wel uitvoert wat wordt beslist. Dat is beter voor het personeel, die zo een haalbare en duidelijke doelstelling hebben, en het is ook eerlijker naar de burgers toe. Met 8 visies en plannen heeft dit gemeentebestuur vaak de pers gehaald, maar naar verwezenlijkingen draagt dat niet bij. “Duidelijke, simpele doelen, en de nodige centen ertegenover zetten, dat is het enige wat echt werkt, en dat moet anders”, zegt Smans. Een voorstel van N-VA was ook om een systeem van deelauto’s te onderzoeken voor de Hoppin-punten van de Lijn, zowel in Vlimmeren als in Beerse. Nu zijn er heel ambitieuze plannen, maar de uitvoering en de centen die daarbij horen worden over de verkiezingen getild.